Sub tajuk yang boleh anda paparkan :
Komputer adalah sebuah mesin pemprosesan data berelektronik yang
menerima dan menyimpan data, melakukan operasi aritmetik
( pengiraan ) dan logik ( membuat keputusan ) ke atas data dan
kemudian mengeluarkan keputusan ( maklumat ). Komputer
memproses data secara automatik ( tanpa pertolongan manusia ) di
bawah arahan program yang tersimpan dalam unit storan utama.
Program ( atau aturcara ) mengandungi jujukan arahan-arahan yang
mengarahkan komputer mengatasi sesuatu masalah dengan
menggunakan unit-unit yang ada padanya.
menerima dan menyimpan data, melakukan operasi aritmetik
( pengiraan ) dan logik ( membuat keputusan ) ke atas data dan
kemudian mengeluarkan keputusan ( maklumat ). Komputer
memproses data secara automatik ( tanpa pertolongan manusia ) di
bawah arahan program yang tersimpan dalam unit storan utama.
Program ( atau aturcara ) mengandungi jujukan arahan-arahan yang
mengarahkan komputer mengatasi sesuatu masalah dengan
menggunakan unit-unit yang ada padanya.
Sejarah dan perkembangannya pula, perlu dilihat secara kasar dan
ringkas supaya kita boleh menghargai teknologi komputer masa kini.
Sejarah bermula dari zaman purba di mana manusia telah pun
mencipta dan menggunakan pelbagai sistem pengiraan untuk
kerja-kerja harian mereka. Walaupun sistem yang digunakan pada
zaman itu primitif, tetapi sistem itu mencukupi dan memenuhi
matlamat mereka. Namun sepanjang perkembangan itu, manusia
sentiasa mencari cara supaya mereka boleh mengira dengan cepat dan
tepat. Ini memandangkan kepantasan akal manusia bagi
melaksanakan tugas mengira adalah terbatas. Selain itu, terlalu kerap
menghasilkan kesilapan dan jawapan kurang tepat. Oleh itu, alat atau
mesin mengira yang cepat dan tepat sentiasa diusahakan.
ringkas supaya kita boleh menghargai teknologi komputer masa kini.
Sejarah bermula dari zaman purba di mana manusia telah pun
mencipta dan menggunakan pelbagai sistem pengiraan untuk
kerja-kerja harian mereka. Walaupun sistem yang digunakan pada
zaman itu primitif, tetapi sistem itu mencukupi dan memenuhi
matlamat mereka. Namun sepanjang perkembangan itu, manusia
sentiasa mencari cara supaya mereka boleh mengira dengan cepat dan
tepat. Ini memandangkan kepantasan akal manusia bagi
melaksanakan tugas mengira adalah terbatas. Selain itu, terlalu kerap
menghasilkan kesilapan dan jawapan kurang tepat. Oleh itu, alat atau
mesin mengira yang cepat dan tepat sentiasa diusahakan.
Sejarah perkembangan komputer boleh dibahagikan kepada 3
bahagian untuk menggambarkan pendekatan manusia ke arah
penciptaan komputer yang ada sekarang iaitu :
bahagian untuk menggambarkan pendekatan manusia ke arah
penciptaan komputer yang ada sekarang iaitu :
a) Sejarah teknik merekod
b) Sejarah mesin kad tebuk
c) Sejarah komputer elektronik
b) Sejarah mesin kad tebuk
c) Sejarah komputer elektronik
Sesetengah buku pula menyatakan bahawa sejarah pengkomputeran
boleh dibahagikan mengikut zaman iaitu :
boleh dibahagikan mengikut zaman iaitu :
a) Zaman kaedah primitif
b) Zaman kaedah mekanik
c) Zaman kaedah elektronik
b) Zaman kaedah mekanik
c) Zaman kaedah elektronik
Walaupun terdapat perbezaan dalam menyatakan sejarah
perkembangan komputer namun kandungannya sama iaitu manusia
menggunakan pelbagai jenis peranti di dalam pemprosesan data.
perkembangan komputer namun kandungannya sama iaitu manusia
menggunakan pelbagai jenis peranti di dalam pemprosesan data.
Sejarah perkembangan awalan merekod ialah di mana orang Sumeria
menulis di atas kepingan tanah liat. Orang Mesir menulis di atas
Papyrus dan menggunakan 'Calmus' sebagai alat menulis. Orang
Greek dan Romania menggunakan buku yang diperbuat daripada
kepingan kayu nipis berlilin. Kertas dan pen mula digunakan sejak
kurun ke 14. Namun pada zaman primitif, manusia mengiran dengan
menggunakan jejari tangan dan kaki untuk mewakili nilai atau
bilangan nombor. Jika rekod yang tetap dikehendaki, berbagai-bagai
kaedah digunakan. Satu daripada kaedah-kaedah itu ialah
menandakan rekod itu di permukaan kayu-kayu atau tulang-tulang
binatang.
menulis di atas kepingan tanah liat. Orang Mesir menulis di atas
Papyrus dan menggunakan 'Calmus' sebagai alat menulis. Orang
Greek dan Romania menggunakan buku yang diperbuat daripada
kepingan kayu nipis berlilin. Kertas dan pen mula digunakan sejak
kurun ke 14. Namun pada zaman primitif, manusia mengiran dengan
menggunakan jejari tangan dan kaki untuk mewakili nilai atau
bilangan nombor. Jika rekod yang tetap dikehendaki, berbagai-bagai
kaedah digunakan. Satu daripada kaedah-kaedah itu ialah
menandakan rekod itu di permukaan kayu-kayu atau tulang-tulang
binatang.
Peranti pengira terawal ialah sempoa ( abakus ) yang dipercayai
direka lebih daripada 3,000 tahun dahulu ( sesetengah buku
menyatakan 1,500 tahun ) dalam budaya Mediterranean kuno. Bagi
masyarakat Jepun, abakus dikenali sebagai 'Soroban'. Perkataan
'abakus' bermaksud debu dalam bahasa Semitik. Ia adalah bahasa
yang digunakan oleh penduduk tamadun sekitar lembah
Euphrates-Tigris. Seorang ahli Matematik kurun ke 11 mentakrifkan
sebagai "flying so quickly that the eye could not follow their movement".
direka lebih daripada 3,000 tahun dahulu ( sesetengah buku
menyatakan 1,500 tahun ) dalam budaya Mediterranean kuno. Bagi
masyarakat Jepun, abakus dikenali sebagai 'Soroban'. Perkataan
'abakus' bermaksud debu dalam bahasa Semitik. Ia adalah bahasa
yang digunakan oleh penduduk tamadun sekitar lembah
Euphrates-Tigris. Seorang ahli Matematik kurun ke 11 mentakrifkan
sebagai "flying so quickly that the eye could not follow their movement".
Selepas itu, muncul Tetulang Napier yang telah direka oleh ahli
Matematik Scotland bernama John Napier pada tahun 1617.
Keupayaan Tetulang Napier ialah melakukan operasi darab dan
bahagi namun pengiraan menggunakan alat ini adalah lambat. Atas
sebab itu pada tahun 1645 pula, Blaise Pascal telah membina mesin
Pascaline iaitu mesin pengira mekanikal yang pertama. Nombor boleh
ditambah atau ditolak dengan memusing roda-roda kecil yang
mempunyai angka 0 hingga 9. Roda bergear gerigi digunakan
untuk melaksanakan putaran.
Matematik Scotland bernama John Napier pada tahun 1617.
Keupayaan Tetulang Napier ialah melakukan operasi darab dan
bahagi namun pengiraan menggunakan alat ini adalah lambat. Atas
sebab itu pada tahun 1645 pula, Blaise Pascal telah membina mesin
Pascaline iaitu mesin pengira mekanikal yang pertama. Nombor boleh
ditambah atau ditolak dengan memusing roda-roda kecil yang
mempunyai angka 0 hingga 9. Roda bergear gerigi digunakan
untuk melaksanakan putaran.
Pada tahun 1673, mesin pengira Leibnitz atau ' Stepped Reckoner '
telah direka oleh ahli Falsafah dan Matematik Jerman, Baron
Gottfried Wilheim Von Leibnitz dengan mengubah suai mesin
Pascaline. Ini merupakan detik permulaan ke arah rekaan mesin kira
automatik. Alat ini berupaya mengubah operasi aritmetik yang
kompleks kepada beberapa siri langkah yang mudah. Sejarah
perkembangan komputer kemudiannya menembusi bidang
penenunan sutera pada tahun 1804 apabila Joseph-Marie Jacquard
telah membangunkan mesin menenun sutera yang boleh diatur cara
yang pertama. Mesin tersebut boleh dikawal dengan satu set arahan
untuk melaksanakan satu tugasan khusus. Sudah pasti inilah teori
asas di sebalik komputer dan pengkomputeran.
telah direka oleh ahli Falsafah dan Matematik Jerman, Baron
Gottfried Wilheim Von Leibnitz dengan mengubah suai mesin
Pascaline. Ini merupakan detik permulaan ke arah rekaan mesin kira
automatik. Alat ini berupaya mengubah operasi aritmetik yang
kompleks kepada beberapa siri langkah yang mudah. Sejarah
perkembangan komputer kemudiannya menembusi bidang
penenunan sutera pada tahun 1804 apabila Joseph-Marie Jacquard
telah membangunkan mesin menenun sutera yang boleh diatur cara
yang pertama. Mesin tersebut boleh dikawal dengan satu set arahan
untuk melaksanakan satu tugasan khusus. Sudah pasti inilah teori
asas di sebalik komputer dan pengkomputeran.
Menyusul selepas itu ialah Charles Babbage yang digelar 'Bapa
Komputer' atau 'Arkitek Komputer Moden' telah membina Enjin
Perbezaan ( Different Engine ) pada tahun 1822. Malangnya
pembinaan ciptaan babbge tidak disiapkan akibat beberapa masalah
teknikal. Seterusnya pada tahun 1833, Enjin Analitik ( Analytical
Engine ) mula dibina. Namun usaha pembinaan ini tidak dapat
disiapkan kerana teknologi pada masa itu tidak mampu menyediakan
komponen-komponen yang jitu. Usaha Babbge dilaksanakan oleh
George Scheutz pada tahun 1855 dan pada tahun 1889, Henry anak
lelaki Babbage mereka sebahagian daripada kilang Enjin Analitik itu.
Komputer' atau 'Arkitek Komputer Moden' telah membina Enjin
Perbezaan ( Different Engine ) pada tahun 1822. Malangnya
pembinaan ciptaan babbge tidak disiapkan akibat beberapa masalah
teknikal. Seterusnya pada tahun 1833, Enjin Analitik ( Analytical
Engine ) mula dibina. Namun usaha pembinaan ini tidak dapat
disiapkan kerana teknologi pada masa itu tidak mampu menyediakan
komponen-komponen yang jitu. Usaha Babbge dilaksanakan oleh
George Scheutz pada tahun 1855 dan pada tahun 1889, Henry anak
lelaki Babbage mereka sebahagian daripada kilang Enjin Analitik itu.
Pada tahun 1854, ahli matematik berbangsa Inggeris, George Boole
telah mencipta satu bidang algebra. Tahun 1890 pula, Hermann
Hollerith telah mencipta mesin Penjadualan Hollerith. Mesin ini telah
digunakan bagi bancian pertama di Russia. Mesin Hollerith telah
menggunakan konsep kad tebuk ciptaan Joseph-Marie Jacquard.
Pada tahun 1937 pula, Howard Aiken memperkenalkan mesin yang
dibuat daripada komponen-komponen mekanik dan elektonik yang
dinamai Mark 1. Mesin ini boleh menyelesaikan masalah fungsi
trigonometri dan pengiraan asas.
telah mencipta satu bidang algebra. Tahun 1890 pula, Hermann
Hollerith telah mencipta mesin Penjadualan Hollerith. Mesin ini telah
digunakan bagi bancian pertama di Russia. Mesin Hollerith telah
menggunakan konsep kad tebuk ciptaan Joseph-Marie Jacquard.
Pada tahun 1937 pula, Howard Aiken memperkenalkan mesin yang
dibuat daripada komponen-komponen mekanik dan elektonik yang
dinamai Mark 1. Mesin ini boleh menyelesaikan masalah fungsi
trigonometri dan pengiraan asas.
Perkembangan komputer bertambah rancak setelah memasuki dekad
40an. Beribu-ribu komputer telah dibina dan perkembangan
komputer telah menghasilkan mesin yang tinggi kelajuan, storan dan
ingatan. Zaman ini menandakan permulaan generasi komputer.
Terdapat lima generasi komputer kesemuanya dan setiap generasi
mempunyai cirinya tersendiri.
40an. Beribu-ribu komputer telah dibina dan perkembangan
komputer telah menghasilkan mesin yang tinggi kelajuan, storan dan
ingatan. Zaman ini menandakan permulaan generasi komputer.
Terdapat lima generasi komputer kesemuanya dan setiap generasi
mempunyai cirinya tersendiri.
Generasi Pertama ( 1942 - 1959 )
Ciri-ciri :
1. Menggunakan teknologi tiub hampagas.
2. Berupaya memproses beberapa ribu arahan sesaat; lebih pantas
daripada pergerakan alat mekanik.
3. Berupaya menyimpan 10,000 - 20,000 aksara.
4. Menggunakan ingatan teras magnet. Teras magnet adalah
gelang-gelang logam yang amat kecil dan boleh memberikan kuasa
magnet melalui satu dari dua arah.
Contoh :
a. ABC - komputer digital elektronik pertama ( 1937 - 1942 ) oleh John
V. Atanasoff dan dibantu oleh Clifford Benry.
b. ENIAC - diusahakan oleh John W.Mauchly dan J.Presper Eskert.
Dibina tahun 1945 - 1946, permulaan era cemerlang.
c. EDVAC, EDSAC dan UNIVAC 1, IBM 709 - John Von Neumann,
Mauchly dan Eskert
( 1951 )
d. IBM 701 ( 1953 )
e. IBM 650 ( 1959 )
Ciri-ciri :
1. Menggunakan teknologi tiub hampagas.
2. Berupaya memproses beberapa ribu arahan sesaat; lebih pantas
daripada pergerakan alat mekanik.
3. Berupaya menyimpan 10,000 - 20,000 aksara.
4. Menggunakan ingatan teras magnet. Teras magnet adalah
gelang-gelang logam yang amat kecil dan boleh memberikan kuasa
magnet melalui satu dari dua arah.
Contoh :
a. ABC - komputer digital elektronik pertama ( 1937 - 1942 ) oleh John
V. Atanasoff dan dibantu oleh Clifford Benry.
b. ENIAC - diusahakan oleh John W.Mauchly dan J.Presper Eskert.
Dibina tahun 1945 - 1946, permulaan era cemerlang.
c. EDVAC, EDSAC dan UNIVAC 1, IBM 709 - John Von Neumann,
Mauchly dan Eskert
( 1951 )
d. IBM 701 ( 1953 )
e. IBM 650 ( 1959 )
Generasi Kedua ( 1959 - 1964 )
Ciri-ciri :
1. Menggunakan transistor menggantikan tiub hampagas. Tiub
hampagas adalah besar dan memerlukan penggunaan kuasa elektrik
yang banyak dan dengan itu mengeluarkan haba serta cepat rosak.
2. Keserasian terhad. Atur cara yang ditulis untuk satu komputer perlu
diubah untuk dilaksanakan pada komputer lain.
3. Menggunakan hanya pita untuk storan yang boleh memproses secara
jujukan sahaja.
4. Menggunakan bahasa aras rendah iaitu bahasa simbolik.
5. Lebih kecil, ringan, murah tahan lama dan mudah digunakan.
6. Bahasa pengaturcaraan peringkat tingi seperti FORTRAN dan
COBOL.
Contoh :
a. IBM 1400 - Pencipta John Bardeen, William Shockley dan Walter
Brattain.
b. UNIVAC M460, IBM 7090, NCR 315 dan BURROUGHS 5000.
Ciri-ciri :
1. Menggunakan transistor menggantikan tiub hampagas. Tiub
hampagas adalah besar dan memerlukan penggunaan kuasa elektrik
yang banyak dan dengan itu mengeluarkan haba serta cepat rosak.
2. Keserasian terhad. Atur cara yang ditulis untuk satu komputer perlu
diubah untuk dilaksanakan pada komputer lain.
3. Menggunakan hanya pita untuk storan yang boleh memproses secara
jujukan sahaja.
4. Menggunakan bahasa aras rendah iaitu bahasa simbolik.
5. Lebih kecil, ringan, murah tahan lama dan mudah digunakan.
6. Bahasa pengaturcaraan peringkat tingi seperti FORTRAN dan
COBOL.
Contoh :
a. IBM 1400 - Pencipta John Bardeen, William Shockley dan Walter
Brattain.
b. UNIVAC M460, IBM 7090, NCR 315 dan BURROUGHS 5000.
Generasi Ketiga ( 1964 - 1970 )
Ciri-ciri :
1. Menggunakan teknologi litar bersepadu yang terdiri daripada
beribu-ribu transistor yang diletakkan pada kepingan silikon.
2. Atur cara lebih serasi.
3. Bermulanya konsep multi pengaturcaraan. Beberapa pengguna
berkongsi mesin. Istilah baru perkongsian masa.
4. Bermulanya pemprosesan rawak dengan penggunaan cakera magnet.
5. Lebih kuat, utuh dan padat.
6. Bahasa pengaturcaraan dihasilkan seperti BASIC dan Pascal.
Contoh :
a. IBM 360 ( 1964 )
b. Bermulanya era minikomputer - PDP-8 ( 1965 )
c. ICL 1900 ( International Computer Limited ) dan VAC 9000
Ciri-ciri :
1. Menggunakan teknologi litar bersepadu yang terdiri daripada
beribu-ribu transistor yang diletakkan pada kepingan silikon.
2. Atur cara lebih serasi.
3. Bermulanya konsep multi pengaturcaraan. Beberapa pengguna
berkongsi mesin. Istilah baru perkongsian masa.
4. Bermulanya pemprosesan rawak dengan penggunaan cakera magnet.
5. Lebih kuat, utuh dan padat.
6. Bahasa pengaturcaraan dihasilkan seperti BASIC dan Pascal.
Contoh :
a. IBM 360 ( 1964 )
b. Bermulanya era minikomputer - PDP-8 ( 1965 )
c. ICL 1900 ( International Computer Limited ) dan VAC 9000
Generasi Keempat ( 1970 - ? )
Ciri-ciri :
1. Penggunaan litar bersepadu berskala besar. Istilah yang digunakan
ialah Penyepaduan Skala-Besar ( Large-Scale Intergration ataupun
LSI ).
2. Penggunaan mikropemprosesan pada satu serpihan.
3. Dengan pengenalan storan maya, atur cara yang bersaiz beberapa kali
saiz ingatan mesin boleh dilaksanakan.
4. Pengenalan kepada cakera pada ingatan baca sahaja ( Compact Disc
Read Only Memory ( CD ROM ) ).
5. Ingatan utama komputer menjadi lebih cekap, pantas dan besar.
Contoh :
a. IBM 370 ( 1970 )
b. PDP-11 ( 1970 )
c. bermulanya era mikrokomputer. Mikrokomputer pertama ialah MITS
( Altair 8800 ) 1975. Selepas itu, Apple I dicipta oleh Steve Mozniak
dan Steve Jobs, Apple II ( 1977 ), Commodore PET.
d. VisiCalc ( Visible Calculator ) - sebuah pukal hamparan elektronik
oleh Dan Brickland.
e. Super komputer yang popular ialah CRAY I.
Ciri-ciri :
1. Penggunaan litar bersepadu berskala besar. Istilah yang digunakan
ialah Penyepaduan Skala-Besar ( Large-Scale Intergration ataupun
LSI ).
2. Penggunaan mikropemprosesan pada satu serpihan.
3. Dengan pengenalan storan maya, atur cara yang bersaiz beberapa kali
saiz ingatan mesin boleh dilaksanakan.
4. Pengenalan kepada cakera pada ingatan baca sahaja ( Compact Disc
Read Only Memory ( CD ROM ) ).
5. Ingatan utama komputer menjadi lebih cekap, pantas dan besar.
Contoh :
a. IBM 370 ( 1970 )
b. PDP-11 ( 1970 )
c. bermulanya era mikrokomputer. Mikrokomputer pertama ialah MITS
( Altair 8800 ) 1975. Selepas itu, Apple I dicipta oleh Steve Mozniak
dan Steve Jobs, Apple II ( 1977 ), Commodore PET.
d. VisiCalc ( Visible Calculator ) - sebuah pukal hamparan elektronik
oleh Dan Brickland.
e. Super komputer yang popular ialah CRAY I.
Generasi Kelima ( ? )
Ciri-ciri :
1. Lebih canggih, lebih murah, lebih pantas dan lebih hebat daripada
yang sedia ada dan kemampuan 'melihat', 'mendengar', 'bercakap',
dan 'berfikir' seperti manusia.
2. Memiliki kecerdikan buatan iaitu setakat mana manusia membuat
komputer itu cerdik.
3. Melaksanakan tugas secara selari berbeza dengan caranya sekarang
dan membolehkan tugas diselesaikan serentak.
4. Lebih cepat dan lebih kuasa untuk membuat penaakulan, belajar dan
membuat kesimpulan.
Contoh :
a. Pentium III
Ciri-ciri :
1. Lebih canggih, lebih murah, lebih pantas dan lebih hebat daripada
yang sedia ada dan kemampuan 'melihat', 'mendengar', 'bercakap',
dan 'berfikir' seperti manusia.
2. Memiliki kecerdikan buatan iaitu setakat mana manusia membuat
komputer itu cerdik.
3. Melaksanakan tugas secara selari berbeza dengan caranya sekarang
dan membolehkan tugas diselesaikan serentak.
4. Lebih cepat dan lebih kuasa untuk membuat penaakulan, belajar dan
membuat kesimpulan.
Contoh :
a. Pentium III
Mengikut perkembangan komputer tempatan, kita dapat merasakan
ledakkannya yang agak drastik. Komputer kini telah menjadi
sebahagian daripada keperluan dan mempengaruhi kehidupan
seharian kita. Sebenarnya komputer telah diperkenalkan kepada
masyarakat dunia sejak beberapa abad lalu. Di negara kita, komputer
mula digunakan di Malaysia pada tahun 1965 apabila Lembaga
Letrik Negara menggunakan komputer untuk memproses gaji
kakitangan dan juga akaun syarikat. Tetapi komputer tidak disambut
baik pada ketika itu kerana kos komputer yang tinggi dan
kekurangan tenaga mahir dan berpengalaman dalam bidang
komputer.
ledakkannya yang agak drastik. Komputer kini telah menjadi
sebahagian daripada keperluan dan mempengaruhi kehidupan
seharian kita. Sebenarnya komputer telah diperkenalkan kepada
masyarakat dunia sejak beberapa abad lalu. Di negara kita, komputer
mula digunakan di Malaysia pada tahun 1965 apabila Lembaga
Letrik Negara menggunakan komputer untuk memproses gaji
kakitangan dan juga akaun syarikat. Tetapi komputer tidak disambut
baik pada ketika itu kerana kos komputer yang tinggi dan
kekurangan tenaga mahir dan berpengalaman dalam bidang
komputer.
Kini atas kesedaran masyarakat tentang kepentingan komputer
terhadap pembangunan negara, maka kita dapat melihat perubahan
positif yang agak ketara. Komputer digunakan oleh masyarakat
mengikut keperluan masing-masing bukan sahaja digunakan oleh
agensi kerajaan dan swasta tetapi juga orang awam. Malaysia
sekarang muncul sebagai pengguna yang keempat terbesar di Asia.
terhadap pembangunan negara, maka kita dapat melihat perubahan
positif yang agak ketara. Komputer digunakan oleh masyarakat
mengikut keperluan masing-masing bukan sahaja digunakan oleh
agensi kerajaan dan swasta tetapi juga orang awam. Malaysia
sekarang muncul sebagai pengguna yang keempat terbesar di Asia.
Pada tahun 1988, sebuah syarikat tempatan telah memulakan
pengeluaran mikrokomputer serasi IBM - PC yang dinamai ACCENT
2001 - PC. Perkembangan ini diikuti oleh beberapa buah syarikat
tempatan lain dalam pengeluaran PC. Pada tahun-tahun akan datang,
keperluan tenaga mahir dalam komputer akan berlipat ganda.
Peluang kemudahan sistem komputer pusat ini diterima kerana
Malaysia mempunyai sistem komunikasi yang baik.
pengeluaran mikrokomputer serasi IBM - PC yang dinamai ACCENT
2001 - PC. Perkembangan ini diikuti oleh beberapa buah syarikat
tempatan lain dalam pengeluaran PC. Pada tahun-tahun akan datang,
keperluan tenaga mahir dalam komputer akan berlipat ganda.
Peluang kemudahan sistem komputer pusat ini diterima kerana
Malaysia mempunyai sistem komunikasi yang baik.
Walaupun penggunaan komputer kini meluas ke pelbagai bidan dan
sektor masyarakat seperti perindustrian, perubatan dan penyelidikan,
perdagangan, hiburan, pengangkutan, komunikasi dan sektor awam;
namun tumpuan diberikan kepada bidang pendidikan. Ini
memandangkan kepada 3 sebab utama komputer digunakan dalam
pendidikan iaitu :
a) perkembangan teknologi baru telah menawarkan satu teknologi
maklumat yang berkuasa, bersepadu serta berfungsi kerana kaedah
ini memudahkan penyimpanan dan penyampaian maklumat
kepada para pendidik dan pelajar.
b) komputer berperanan sebagai alat berkaitan dengan maklumat dan
pengetahuan.
c) para pendidik dan pelajar memerlukan maklumat dan pengetahuan
sebagai kunci kejayaan.
sektor masyarakat seperti perindustrian, perubatan dan penyelidikan,
perdagangan, hiburan, pengangkutan, komunikasi dan sektor awam;
namun tumpuan diberikan kepada bidang pendidikan. Ini
memandangkan kepada 3 sebab utama komputer digunakan dalam
pendidikan iaitu :
a) perkembangan teknologi baru telah menawarkan satu teknologi
maklumat yang berkuasa, bersepadu serta berfungsi kerana kaedah
ini memudahkan penyimpanan dan penyampaian maklumat
kepada para pendidik dan pelajar.
b) komputer berperanan sebagai alat berkaitan dengan maklumat dan
pengetahuan.
c) para pendidik dan pelajar memerlukan maklumat dan pengetahuan
sebagai kunci kejayaan.
Mengikut pendapat Robert Taylor ( 1980 ), peranan komputer dalam
pendidikan terbahagi kepada 3 iaitu TUTOR, TOOL dan TUTEE.
Sebagai TUTOR, komputer berperanan sebagai pengajar melalui
pendekatan pengajaran berbantukan komputer. Sebagai TOOL,
komputer menjadi alat untuk memudahkan proses pengajaran dan
pembelajaran seperti konteks pengajaran berintergrasikan komputer.
Sebagai TUTEE pula, komputer berperanan sebagai alat yang
diajar. Proses ini berlaku apabila pelajar memberi arahan kepada
komputer atur cara yang disediakan sendiri.
pendidikan terbahagi kepada 3 iaitu TUTOR, TOOL dan TUTEE.
Sebagai TUTOR, komputer berperanan sebagai pengajar melalui
pendekatan pengajaran berbantukan komputer. Sebagai TOOL,
komputer menjadi alat untuk memudahkan proses pengajaran dan
pembelajaran seperti konteks pengajaran berintergrasikan komputer.
Sebagai TUTEE pula, komputer berperanan sebagai alat yang
diajar. Proses ini berlaku apabila pelajar memberi arahan kepada
komputer atur cara yang disediakan sendiri.
Penggunaan komputer memberi kesan yang besar dan bermakna
terhadap kualiti pembelajaran iaitu :
a) memudahkan penghasilan bahan-bahan pengajaran secara lebih
efisien.
b) membenarkan pendidik menyediakan pendekatan pengajaran baru
yang lebih efektif.
c) memudahkan penggunaan pelbagai teknik pengajaran dan
pembelajaran seperti multimedia, simulasi dan aktiviti kumpulan
menerusi aplikasi sistem rangkaiannya.
d) komputer adalah media ideal untuk pengajaran individu dan
pemulihan.
terhadap kualiti pembelajaran iaitu :
a) memudahkan penghasilan bahan-bahan pengajaran secara lebih
efisien.
b) membenarkan pendidik menyediakan pendekatan pengajaran baru
yang lebih efektif.
c) memudahkan penggunaan pelbagai teknik pengajaran dan
pembelajaran seperti multimedia, simulasi dan aktiviti kumpulan
menerusi aplikasi sistem rangkaiannya.
d) komputer adalah media ideal untuk pengajaran individu dan
pemulihan.
Dalam keghairahan menikmati pengaplikasian IT, kita juga terdedah
kepada implikasi negatif akibat penyalahgunaan komputer ini.
Golongan remaja terutamanya terdedah kepada budaya negatif ini
sehinggakan boleh mempengaruhi corak kehidupan mereka ke arah
yang bertentangan dengan agama dan budaya rakyat Malaysia.
Internet misalnya menyediakan pelbagai kemudahan untuk dilayari
bukan untuk disalahgunakan tetapi malangnya sekarang terdapat
pelbagai isu yang kurang menyenangkan. Oleh itu, dalam
memperolehi kebaikan kita seharusnya berwaspada dan bijak
menggunakan kemudahan yang sedia ada.
kepada implikasi negatif akibat penyalahgunaan komputer ini.
Golongan remaja terutamanya terdedah kepada budaya negatif ini
sehinggakan boleh mempengaruhi corak kehidupan mereka ke arah
yang bertentangan dengan agama dan budaya rakyat Malaysia.
Internet misalnya menyediakan pelbagai kemudahan untuk dilayari
bukan untuk disalahgunakan tetapi malangnya sekarang terdapat
pelbagai isu yang kurang menyenangkan. Oleh itu, dalam
memperolehi kebaikan kita seharusnya berwaspada dan bijak
menggunakan kemudahan yang sedia ada.
Kesimpulannya, komputer akan bertambah maju pada masa kan
datang. Ia akan menjadi lebih kecil tetapi lengkap dengan ciri-ciri
yang lebih baik dan berguna. Komputer masa depan boleh menaakul,
berfikir, membuat keputusan dan belajar dari kesalahan. Ia juga lebih
pantas dan berkuasa serta mempunyai kapasiti ingatan yang lebih.
Namun ia mudah digunakan dan lebih praktikal. Tambahan
komputer masa hadapan akan membuat lebih banyak tugas serentak.
Oleh itu, ia akan menjimatkan masa dan lebih ramai orang yang akan
menggunakannya dalam menjalankan tugas harian.
datang. Ia akan menjadi lebih kecil tetapi lengkap dengan ciri-ciri
yang lebih baik dan berguna. Komputer masa depan boleh menaakul,
berfikir, membuat keputusan dan belajar dari kesalahan. Ia juga lebih
pantas dan berkuasa serta mempunyai kapasiti ingatan yang lebih.
Namun ia mudah digunakan dan lebih praktikal. Tambahan
komputer masa hadapan akan membuat lebih banyak tugas serentak.
Oleh itu, ia akan menjimatkan masa dan lebih ramai orang yang akan
menggunakannya dalam menjalankan tugas harian.
Apa yang perlu bagi kita ialah bijak menggunakannya dan sentiasa
bersedia dan berwaspada pada implikasi yang mungkin akan timbul
tanpa diduga.
bersedia dan berwaspada pada implikasi yang mungkin akan timbul
tanpa diduga.
No comments:
Post a Comment